آیا می‌توان از اموال بیت‌المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟

07:00 ۹ روز و ۱۶ ساعت پیش ایسنا 86 0
آیا می‌توان از اموال بیت‌المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟

امروز سوم محرم ۱۴۴۰ هجری قمری است، چند روزی است که در نقاط مختلف کشورمان تکایا برپا شده و حسینه‌ها و مساجد و ... مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حسین‌ابن علی(ع) را آغاز کرده‌اند. به همین مناسبت احکام عزاداری از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی را مرور کرده‌ایم.

ایسنا

به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به ۲۷ سوال درباره عزاداری‌ها دیدگاه خود را بیان کرده‌اند، که در ادامه می‌خوانید.
س۱. آیا جایز است در ایام محرم از افراد خیّر اموالی را جمع آوری کرد و با تقسیم آن‌ها به سهم‌ های مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیه‌خوان و سخنران داد و باقی‌مانده را برای برگزاری مجالس مصرف کرد؟
ج. اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد.
س۲. آیا می‌شود «اضافه‌خرج» مراسم فاطمیه را در محرم خرج کرد؟
ج. اگر نذر خاص نشده باشد که در مراسم فاطمیه مصرف شود و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.
س۳. باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌ های مراسم عاشورای امام حسین(ع) جمع ‌آوری می‌ شود، در چه موردی باید خرج شود؟
ج. می‌ توان اموال باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آن‌ها در امور خیریه مصرف کرد و یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت.
س۴. آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟
ج. بطور کلی این گونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه می باشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد.
س۵. آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟
ج. سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
س۶. آیا مالیدن گِل به سر و صورت در ایام عزاداری اشکال دارد؟
ج.اگر به نحو متعارف و به گونه ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد.
س۷. از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می‌شود به‌طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می‌شود واین امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟
ج. اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد می‌باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم‌ کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد.
س۸. در حسینیه‌ ها و مساجد بیشتر مناطق به‌خصوص روستاها مراسم شبیه‌ خوانی به اعتبار این‌که از سنت‌های قدیمی است برگزار می ‌شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارند؟
ج. اگر مراسم شبیه‌ خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشکال ندارند، ولی در عین حال بهتر است که به جای آن‌ها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینی و مرثیه‌خوانی برپا شود.
س۹. در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی کرده‌اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‌های علما نمی‌باشد بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟
ج. نقل مطالب به‌ صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد مگر آن‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.
س۱۰. آیا خواندن زن در مجالس عزاداری با علم او به این‌که مردان نامحرم صدای او را می‌شوند جایز است؟
ج. اگر خوف مفسده باشد باید از آن اجتناب شود.
س۱۱. شنیدن صدای گریه و شیون نامحرم که در عزای اهل بیت علیهم السلام است (باتوجه به کنار هم بودن قسمت زنانه و مردانه هیئت) برای مردان چه حکمی دارد؟
ج. در صورتی که مفسده ای نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.
س۱۲. برهنه شدن در سینه زنی به شرط اینکه نامحرم نباشد اشکال دارد؟
ج. شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد.
س۱۳. آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟
ج. لطمه زدن در عزاداری اگر ضرر قابل توجهی بر بدن داشته باشد و یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین یا مراسم عزاداری معصومین (علیهم السلام) باشد، جایز نیست و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین (علیهم السلام) بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را بنمایند.
س۱۴. هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟
ج. اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین «علیهم السلام» نباشد فی نفسه اشکال ندارد.
س۱۵. آیا استفاده از برخی از الفاظ مانند من سگ حسینم در عزاداری اشکال دارد؟
ج. گفتن این الفاظ شایسته نیست و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین «علیهم السلام» بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند.
س۱۶. استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آن‌ها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
ج. استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.
س۱۷. اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این‌که عدم شرکت او باعث دوری از اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌شود؟
ج. بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل‌بیت(علیهم السلام) است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به‌گونه‌ای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبّات مؤکد است.
س۱۸. نظر شریف حضرت عالی نسبت به ادامه حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نی چیست؟
ج. به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او(علیهم السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
س۱۹. آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصی که بدن آنان را بپوشاند، در دسته‌ های سینه‌ زنی و زنجیرزنی شرکت کنند؟
ج. شرکت زنان در دسته‌ های سینه زنی و زنجیر زنی شایسته نیست.
س۲۰. اگر انسان در زیارتگاه های ائمه(علیهم السلام) خود را به زمین بیندازد و همانند بعضی از مردم که صورت و سینه خود را برزمین می مالند تا از آن خون جاری شود و به همان حالت وارد حرم می شوند، عمل کند چه حکمی دارد؟
ج. این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه(علیهم السلام) محسوب نمی شوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
س۲۱. استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) با قراردادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟
ج. فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید این امور جزء دین شمرده شوند.
س۲۲. استفاده از طبل و سنج و شیپور در مجالس و دسته های عزاداری چه حکمی دارد؟
ج. استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد، ولی نباید به گونه ای استفاده شود که موجب اذیت دیگران شود.
س۲۳. زنجیرزدن به بدن همان‌گونه که بعضی از مسلمانان انجام می‌ دهند، چه حکمی دارد؟
ج. اگر به نحو متعارف و به‌ گونه‌ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود اشکال ندارد.
س۲۴. خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟
ج. فی نفسه حرام نیست، لکن شایسته است شخص به عزاداری اشتغال داشته باشد و خود را از ثواب بزرگ محروم نسازد.
س۲۵. در روز عاشورا مراسمی مانند زنجیرهایی که دارای تیغ و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار می شود که علاوه بر این که باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنی عشری در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامی و مردم جهان می شود، ضررهای جسمی و روحی هم به این اشخاص وارد می کند و همچنین موجب توهین به مذهب می گردد، نظر شریف حضرت عالی در این باره چیست؟
 ج. هر کاری که برای انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفی نیست که بیشتر این امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بیت(علیهم السلام) می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت هاست.
س۲۶. معیار شرعی ضرر اعم از جسمی یا روحی چیست؟
ج . معیار، ضرری است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد.
س۲۷. آیا قمه زدن به طور مخفی حلال است یا این که فتوای شریف حضرت عالی عمومیت دارد؟
ج. قمه زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه(علیهم السلام) و زمان های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم(ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود بنا بر این در هیچ حالتی جایز نیست


گروه های زیر مجموعه سیاسی

فقه و حقوق
فقه و حقوق

آخرین اخبار

کشتی گیر لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد
خرم آباد - ایرنا - سیاوش دوستاریان کشتی گیر لرستانی وزن 77کیلوگرم برای حضور در رقابت های جهانی مجارستان به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد.
نمازی: برای گلزنی نمی‌توانم خودم به زمین بروم- باید یک گلزن جذب کنیم
سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن از نتایج تیمش و هدر رفتن موقعیت ها توسط بازیکنانش ناراحت است.
ایران مدال نقره گرفت
تهران – ایرنا -امیرحسین مقصودی صاحب مدال نقره در وزن 65 کیلوگرم رقابت های کشتی آزاد جوانان قهرمانی جهان در اسلواکی شد.
مرزبان: فقط شصت دقیقه خوب بازی کردیم- نیمکت سایپایی‌ها مدام به داور اعتراض می‌کرد
‌سرمربی تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان می‌گوید تیمش تنها شصت دقیقه نمایش خوبی برابر سایپا ارائه داده است.
نخستین مدرک مربیگری بدنسازی بانوان مهاباد کسب شد
مهاباد- ایرنا- رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد گفت: 'گلاویژ شیخی' ورزشکار شایسته مهابادی بعنوان نخستین بانوای این شهرستان موفق به کسب مدرک مربیگری درجه 3 بدنسازی بانوان شد.
«غفور» امتیازآور ترین بازیکن ایران مقابل کانادا شد
تهران- ایرنا- «امیر غفور» در مسابقه تیم ملی والیبال ایران مقابل کانادا بیشتر از سایر بازیکنان ایران امتیاز کسب کرد.
یزدی: تیم‌ها باید به ما احترام بگذارند
سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان بعد از پیروزی تیمش برابر ذوب آهن می گوید که نوید این روزها را از قبل داده بود و حالا تیم ها باید به شاگردان او احترام بگذارند.
شفر: با اعتماد به نفس بالا به استقبال دربی می رویم
ساری-ایرنا- سرمربی تیم استقلال تهران گفت: با اعتماد به نفس بالا به استقبال بازی دربی در روز پنجشنبه خواهیم رفت.
ادامه ناکامی‌ استقلال در لیگ برتر با توقف مقابل نساجی
دیدار دو تیم نساجی قائم‌شهر و استقلال بدون گل به پایان رسید.
دایی: دعا کنیم تا وضعیت داوری بهتر شود- ترابی آماده به پرسپولیس برود، جایگاهش محکم‌تر است
سرمربی سایپا از عملکرد داور دیدار تیمش مقابل نفت مسجد سلیمان انتقاد کرد.

پر بازدید ترین اخبار امروز

جزئیات حمله تروریستی اهواز از زبان سخنگوی سپاه و معاون استاندار  + عکس
چند عنصر مسلح وابسته به جریان "الاحوازیه" حاضرین مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز را به گلوله بستند.
بهترین زننده ضربات آزاد تاریخ فوتبال کیست؟
در ادوار مختلف، ستاره های هنرمندی بوده اند که ضربات ایستگاهی فوق العاده ای را تبدیل به گل کرده اند.
ویدئو - جزئیات اولیه از حمله تروریستی اهواز
صبح شنبه (۳۱ شهریور) همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، عناصر مسلح در اهواز به مراسم رژه نیروهای مسلح تیراندازی کردند. طبق گزارش‌های رسیده، این حمله در منطقه لشکر ۹۲ زرهی اهواز و از پشت جایگاه مخصوص مسئولان انجام شده و مهاجمان لباس نظامی به تن داشته‌اند. آمارهای غیررسمی از زخمی شدن دست‌کم ۲۰ نفر از جمله یک زن و یک کودک خبر می‌دهند و گفته شده ۸ تن از نیروهای سپاه نیز به شهادت رسیده‌اند. همچنین برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که چهار یا پنج نفر از عوامل این حادثه تروریستی در اهواز توسط نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شده‌اند.
تعداد شهدای حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز اعلام شد
اولین آمار از شمار شهدا و مجروحان حمله تروریستی به رژه اهواز منتشر شد.
حدیث روز- پیامبر(ص): حسین بن علی در آسمان بزرگ‏تر از آن است که در زمین شناخته می‏‌شود
پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: ای ابی! سوگند به آن که مرا به حق پیامبری برانگیخته، به راستی که حسین بن علی، در آسمان بزرگ‏تر از آن است که در زمین شناخته می‌‏شود.
اقدام تروریست ها دراهواز از نظر نظامی هیچ ارزشی ندارد
یک روز در خوزستان عزای عمومی اعلام شد
دستگاه های مسئول دنباله جنایتکاران را تعقیب وبه پنجه قضایی بسپارند
مسئولان دنباله جنایتکاران راتعقیب وبه پنجه مقتدرقضایی بسپارند
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد
علت دشمنی آمریکا،حرکت خلاف جهت ملت ایران با اهداف آنهاست
واکنش‌ها به توهمی برای مذاکره موشکی باایران-هشدار به مدعیان ولایت‌مداری-جزییات رژه نیروهای مسلح
بار سنگین جنگ اقتصادی بر دوش مردم نباشد
مراسم عزاداری شام غریبان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد
مراسم عزاداری شام غریبان امام حسین (ع) برگزار شد