نمایش «چهار راه»؛ تازه‌ترین نمایش بهرام بیضایی در آمریکا

09:05 ۳۵۲ روز و ۱۴ ساعت پیش برترین ها 2,605 0
                  نمایش «چهار راه»؛ تازه‌ترین نمایش بهرام بیضایی در آمریکا

صحنه به صورت چهارگوش و احتمالا مربع چیده شده است. در چهار گوشه صحنه سیاه خطوط عابر پیاده سفید رنگی روی زمین نصب و حک شده است. تماشاگران در صندلی های خود در سه جهت می نشینند و این چهارراه را از سه جهت دربر می گیرند

برترین ها

ماهنامه تجربه - فرزاد حسنی: صحنه به صورت چهارگوش و احتمالا مربع چیده شده است. در چهار گوشه صحنه سیاه خطوط عابر پیاده سفید رنگی روی زمین نصب و حک شده است. تماشاگران در صندلی های خود در سه جهت می نشینند و این چهارراه را از سه جهت دربر می گیرند. ضلع چهارم نیز محل ورود و خروج بازیگران است. صحنه نمایش طوری طراحی شده است که نمایش برای تغییر پرده ها با وقفه مواجه نشود و کل نمایش به صورت پشت سر هم اجرا شود.

                  نمایش «چهار راه»؛ تازه‌ترین نمایش بهرام بیضایی در آمریکا

چهار راه تو در تو، لایه در لایه

چهارراه بیضایی پر است از دیالوگ های ممتد نفسگیر، یک لحظه غفلت می تواند تو را از مسیر طراحی شده ممتد و پیوسته این نمایش 110 دقیقه ای دور کند و بنابراین باید با تمام هوش و حواس ذهنیت را معطوف به صحنه کنی تا مکالمات میان بازیگران این نمایشنامه نسبتا پربازیگر را از دست ندهی. دیالوگ ها در میان شلوغی و همهمه و گاه در سکوت و به صورت تک گویی های طولانی است. برای افتاده در نبض قصه باید به ورت نام و تمام از دنیای بیرون فارغ شوی و با تمام هوشو حواس دل به تماشا دهی تا از لحظه لحظه کشف و شهر دو نشانه گذاری ها لذت ببری.  محور اصلی نمایش در بطن طرح مسائل اجتماعی و سیاسی است.

این نمایش مستقیم ترین و روشن ترین شکل نگاه بیضایی به مباحث اجتماعی و سیاسی است که جامعه ما در خلال دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد با آن مواجه بود. از همین منظر است که کسانی که در این دو دهه مسائل و اخبار را دنبال کرده ایم، به راحتی می توانیم از این رودخانه ماهی های درشت معنی و نماد شکار کنیم. هر کدام از شخصیت های داستان و رخدادهای مورد اشاره ما به ازاهای روشن را در ذهن متبادر می کند.

«چهارراه» بیضایی همچون پیاز است. تو در تو و لایه لایه هر لایه را که می گشایی لایه دیگری و پوسته دیگری منتظر است و در هر گشایش بغضی و اشکی نیز ناخودآگاه به گوش چشمت می نشیند. در یک لایه داستان یک فراق و جدایی و ناکامی روایت می شود. داستان نرسیدن نهال و سارنگ درست در آستانه وصال. آنها اینک در گذر سال ها سال از داستان عاشقانه شان در حالی که همه چیز فراموش شده است و سارنگ به صورت ناگهانی از دیده ها غایب و از اذهان فراموش، به هم می رسند.

                  نمایش «چهار راه»؛ تازه‌ترین نمایش بهرام بیضایی در آمریکا

در لایه دیگر داستان می فهمیم که سارنگ و نهال دوستان و همبازی ها و همسایه های دوران کودکی دوست دیگری دارند به نام «چاره دار» که در سال های غیبت سارنگ با نهال ازدواج کرده است و این دو حالا فرزندی هم دارند. چاره دار پس از حضور دوباره سارنگ از نظر ناپدید شده و به گفته نهال به خارج از ایران رفته است. سارنگ می گوید آمده تا گذشته اش را بازیابد. او می گوید که نمی داند چرا و به چه دلیل در تمام این سال ها گرفتار شده و برخلاف تصور همه هیچ وقت از ایران خراج نشده است و در همین حوالی جایی گرفتار بوده است. او از نهال دلگیر است که چرا به هیچ کدام از نامه هایش پاسخ نداده است، نامه هایی که با یک دستخط مشترک برگشت خوردن آن روی پاکت ها، هر بار به یک دلیلی، قید شده است.

 لایه دیگر ماجرا قصه ها یا داستانک های داخل متن هستند. داستان دو نفر که در پارک مشغول بازی شطرنج هستند؛ داستان پیرمردی شکاک در حال عبور که به همه چیز بدبین است؛ داستان خبرنگار روزنامه وطن امروز که با میکروفون در محله دنبال سوژه می گردد و تبلیغ کالاهای وطنی را می کند؛ داستان قهوه خانه تازه تاسیس محل که با محصولات وطنی از مهمانان پذیرایی می کند اما اغلب غذاهای منوی بلندبالایش را ارائه نمی کند. جا به جای نمایش نیز رپرتاژهایی از محصولات مختلف ایرانی در پایان دیالوگ های بازیگران به کنایه شنیده می شود.

داستان های فرعی حوالی چهارراه یا زمانی که صحنه به سرعت با ابزارهای محرک خیلی سریع جابجا می شود (دقیقا شبیه نمایش مجلس شبیه در ذکر مصائب...) انگاری داستان و سوژه های نوشته نشده، باقی مانده در ذهن سارنگ است. داستان هایی که نوشته نشده اما در گذر تاریخ رخ داده و اپتیک به شکل محو و منقطعی بخش ها و برشی از آن، پیش روی تماشاگر قرار می گیرد. ما همزمان چند داستان را دنبال می کنیم. داستان نهال را، داستان سارنگ را، داستان پستچی جوان را که نهال منتظر آمدن اوست؛ داستان پرستار جوان و ... ما حتی داستان چاره دار غایت و «امید» که وجود غایب اما حاضر است را نیز دنبال می کنیم. سارنگ در این داستان با همه دردها و آلام خود می تواند استعاره ای از همه نویسندگان ایرانی باشد که در طی چند دهه اخیر و شاید یک سده اخیر به دلایلی بسیار و در گذر تاریخ امکان نوشتن و خلق را پیدا نکرده اند و بسیاری از آمال و اندیشه ها و ایده های شان در نطفه خفه شده است.

                  نمایش «چهار راه»؛ تازه‌ترین نمایش بهرام بیضایی در آمریکا

نهال شبیه مژده شمسایی است که دیگر روی صحنه تئاتر در ایران نیست و شبیه سوسن تسلیمی است که چون زیاد در صحنه دیده می شد، ترجیح داده شد که نباشد، نماند و نیست. به این ترتیب جامعه ای که نویسندگان و هنرمندانش را سارنگ و نهال نمایندگی می کنند و در گذر از جنگ و در دوره تجدد و مثلا بازسازی تخریب ناشی از جنگ، به فراموشی سپرده می شوند. کسی آنها را به خاطر ندارد.  چهارراه آینه تمام و کمال عصر معاصر ما است و بی خود نیست که بیضایی در این بزنگاه تاریخی در جایی که به قول خودش راحت و آسوده و با دستی باز کار می کند، این نمایشنامه را از کشوی میز کارش بیرون کشیده و دست به کار آن برده است.

                  نمایش «چهار راه»؛ تازه‌ترین نمایش بهرام بیضایی در آمریکا

او تصویری از اواخر دهه هفتاد را در اواخر دهه نود در پیش چشم ما می گذارد، خیلی ها امروز باور دارند که ریشه بسیاری از مشکلات و نابسامانی ها فارغ از مباحث مدیریتی و کلان ریشه در اضمحلال اخلاق و فروریختن ارزش ها است. جامعه ای که از اوایل دهه هفتاد در سودای بازسازی ویرانه ها، باغ های آباد و سبز را نیز ویران کرد تا جایش ساختمان های شیک و تمیز بسازد، همزمان راه نفس کشیدن خود را هم بست. آگاهانه و عامدانه به دست خود پای بر منافع جمعی گذاشت تا منافع فردی اش را حفظ کند و نتیجه چنین جامعه یکدست و هماهنگ چیزی است که امروز در کلان شهری مثل تهران می بینیم؛ شهری با هوای آلوده با باغ هایی گمشده و ساختمان هایی کج و معوج که در اضطراب تکان و زلزله هستند.

                  نمایش «چهار راه»؛ تازه‌ترین نمایش بهرام بیضایی در آمریکا

پایان نمایش

نمایش با مرگ خودخواسته سارنگ در سر چهارراه پایان می گیرد. بازیگران در سه سوی چهارراه به سمت تماشاگران می آیند و در میانه تشویق ممتد آنها به ایشان ادای احترام می کنند. در پایان از ضلع چهارم چهارراه بهرام بیضایی با آن تیله های رنگی براق در میان چشم ها، در میان تشویق ممتد و بی امان تماشاگران و بازیگران وارد می شود. در میان تماشاچیان افشین هاشمی نیز نشسته است. چند نفری با دسته گل از بیضایی استقبال می کنند. او در همراهی با بازیگران در سه جهت سالن با آنها همراهی می کند و به نشانه احترام تعظیم می کند.


گروه های زیر مجموعه فرهنگی هنری

ساير حوزه ها
ساير حوزه ها

آخرین اخبار

سه عضو یک خانواده کرمانشاهی به علت نامعلومی فوت کردند
کرمانشاه- ایرنا- معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه، از مرگ یک خانواده سه نفره در شهر کرمانشاه به علت نامعلوم خبر داد.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا: امنیت درمناطق سیل زده خوزستان برقرار است
اهواز - ایرنا - رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: نظم و امنیت مناطق سیل زده خوزستان، اردوگاه های اسکان سیل زدگان و کاروان های حامل کمک های مردمی با تدابیر خوبی که اندیشیده شده به بهترین شکل برقرار است.
سرمربی نساجی مازندران:بازیکنان استقلال خوزستان دونده تراز ما بودند
اهواز - ایرنا - سرمربی تیم فوتبال نساجی مازندران گفت: انتظار داشتم امروز بازی بهتری به نمایش بگذاریم اما بازیکنان استقلال خوزستان دونده تر از ما بودند و در دقایقی از بازی بهتر کار کردند.
توسعه مشاغل خرد راه حل جلوگیری از بیکاری کارگران است
یزد - ایرنا - وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران بر زندگی مزد بگیران ثابت تاثیر دارد و بیشترین فشار را به آنها تحمیل می‌کند، گفت: اشتغال و جلوگیری از بیکاری کارگران با توسعه مشاغل خرد ممکن است.
سرمربی استقلال خوزستان:بهتر از نساجی بودیم ،حقمان برد بود
اهواز - ایرنا - سرمربی تیم استقلال خوزستان گفت: در بازی مقابل نساجی مازندران برتر از حریف بودیم و حقمان پیروزی در این دیدار بود.
هفت هزار واحد صنعتی در کشور به چرخه تولید بازگشتند
اراک - ایرنا - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هفت هزار واحد تولیدی تعطیل از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون به چرخه تولید بازگشتند.
١١ مصدوم در تصادف اتوبان بهشت زهرا (س) تهران
تهران- ایرنا- تصادف در اتوبان بهشت زهرا (س) تهران ١١ مصدوم به جا گذاشت.
مرد ریگانی تنها دارایی اش را به سیل زدگان هدیه داد
کرمان - ایرنا - مرد روستایی اهل شهرستان ریگان از توابع استان کرمان تنها سرمایه اش که یک گاو بود را فروخت و پول آن را برغم داشتن فرزندی بیمار به سیل زدگان خوزستان اهدا کرد.
سرپرست استانداری توجه بیشتر دولت به اولویتهای گلستان را خواستار شد
گرگان - ایرنا - سرپرست استانداری گلستان با ابراز گلایه از تخصیص دیرهنگام اعتبار برای پروژه های اولویت دار استان همچون سدهای نرماب و آقدکش خواستار تغییر این رویه به منظور مهار سیلاب ها شد.
کنکور، مانعی نهادی در مقابل ایجاد تحول عمیق در مدارس است
ارومیه - ایرنا - معاون پژوهش و برنامه ریزی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: کنکور، یک مانع نهادی در مقابل ایجاد تحول عمیق در مدارس است و برنامه های سند تحول را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

پر بازدید ترین اخبار امروز

مشمولان دریافت «وام ازدواج» از صندوق بازنشستگی کشوری
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی ازدواج برای فرزندان بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد.
افشای طرح شکست خورده ترامپ برای اعزام نیرو به سوریه
تهران- ایرنا- روزنامه وال استریت ژورنال امروز (پنجشنبه) افشا کرد که دونالد ترامپ سال گذشته از 21 کشور متحد آمریکا برای اعزام نیرو به سوریه درخواست کمک کرده بود اما با مخالفت نیمی از آنان روبرو شد.
از «برادر جان» پربازیگر تلویزیون چه خبر؟
همزمان با ادامه تصویربرداری سریال «برادر جان»، مراحل فنی این مجموعه در حال انجام است.
جامعه کارگری کشور با آرمان های امام(ره) تجدید میثاق کرد
شهرری- ایرنا- جامعه کارگری کشور، اعضای شوراهای اسلامی کار و جمعی از تشکل های کارگری امروز (پنجشنبه) در اولین روز از هفته کار و کارگر با آرمان های والای امام خمینی(ره) تجدید بیعت کردند.
پیام ظریف به وزیر خارجه اردن
امان-ایرنا- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیام مکتوبی را برای ایمن الصفدی وزیر امورخارجه اردن ارسال کرد.